Jedan od većih izazova s kojim se roditelji ovih dana susreću je zasigurno izloženost djece medijskim sadržajima putem elektroničkih uređaja. Budući da je u tijeku kampanja „Ostani doma“, socijalne kontakte s obitelji i prijateljima ostvarujemo putem video poziva na društvenim mrežama ili putem Skypea. Socijalni kontakti, a u njih se u ovoj izvanrednoj situaciji nužno ubrajaju video pozivi, utječu na jačanje psihološke otpornosti pa je u takve aktivnosti poželjno uključiti i djecu.
Sasvim je razumljivo da ćete ovih dana ponekad djetetu pustiti i crtani film. U tim situacijama dobro je znati da je ekran moguće „pripitomiti“ na način da zajedno s djetetom pogledate kvalitetan crtić (npr. Praščić Pepa, Tomica i prijatelji za mlađu djecu), prokomentirate s njime što se događalo i pojasnite eventualne nejasnoće. To je od iznimne važnosti jer na taj način dijete postaje aktivni sudionik, a ne samo pasivni promatrač. Nadalje, pojedina kazališta za djecu omogućila su gledanje predstava putem različitih online platformi (npr. kazalište Mala scena, Gradsko kazalište lutaka Rijeka) što je dobra ideja koja može ponuditi dodatne poticaje za razgovore i aktivnosti s djetetom.
Ipak, važno je voditi računa o negativnim utjecajima prekomjerne izloženosti ekranima, posebno u predškolskoj dobi. Nastojte svojim predškolcima sasvim ograničiti igranje videoigrica, a usmjeriti se na gore navedene načine izlaganja ekranima. Isto tako, imajte pravilo kada i koliko će dijete biti izloženo ekranima i nastojte ne popustiti zahtjevima. Pokušajte i sami ograničeno koristiti medijske sadržaje, posebno mobilne uređaje, kako biste svojim primjerom olakšali djetetu slijeđenje dogovorenih pravila.
Svjesni smo da u ovoj situaciji mnogi roditelji rade i/ili rade od kuće te je izazov uskladiti poslovne obveze, kućanske poslove i cjelodnevnu brigu o djetetu. Briga o djetetu uključuje i vrijeme provedeno s djetetom, koje se mjeri kvalitetom, a ne kvantitetom. Pokušajte svaki dan odvojiti vrijeme u kojem ćete biti posvećeni isključivo djetetu, makar to bilo pola sata.
Možete pokušati proraditi situaciju epidemije koronavirusa čitanjem slikovnica na temu higijene, poticanjem simboličke igre liječnika, a starijim predškolcima ponuditi da kroz razne likovne aktivnosti iskažu svoje viđenje cjelokupne situacije (npr. neka nacrtaju koronavirus i kako se štitimo od njega). Dobro je uključiti dijete, u skladu s njegovom dobi i mogućnostima, u kućanske poslove (čišćenje, pospremanje, pripremanje obroka i sl.) ili poslove u dvorištu ako ga imate. Djeca vole pokretne igre s pjevanjem, tako da to možete iskoristiti i za svoje dnevno razgibavanje. Vježbe opuštanja i usmjeravanja pažnje su u ovim danima itekako dobrodošle te na dnu teksta možete preuzeti brošuru koju su pripremile stručnjakinje Poliklinike za zaštitu djece Grada Zagreba i pokušati ih provesti zajedno s djetetom. Na kraju dana odvojite vrijeme da porazgovarate što ste sve radili taj dan i kako vam je bilo.
Pripremila: Maja Detelić, stručna suradnica psihologinja