Poticanje dječje individualnosti i samostalnosti složen je proces i izazov za roditelje i sve koji se bave djecom. Da bi dijete postalo samostalno potrebno mu je osigurati odrastanje uz osobe koje ga razumiju, poznaju njegove mogućnosti i prepoznaju potrebe te ga hrabre u samostalnim akcijama. Prepreka razvoju dječje samostalnosti često je strah odraslih da se djetetu nešto ne dogodi. Dijete koje je na taj način prezaštićeno svijet počinje doživljavati kao opasno mjesto, jer vidi da se netko stalno mora brinuti za njega.
Malo dijete najbolje uči čineći. Važno je ne samo da ono promatra i sluša, već i da samo otkriva i istražuje – dodirne, rastavi, sastavi, pomiriši i isproba. Dijete zadovoljava svoju znatiželju, doživljajima potiče razmišljanje i zaključivanje što je temelj intelektualnog razvitka i korak prema samostalnosti. Važno je pustiti dijete da se suočava s uspjehom i neuspjehom.
Samostalnost u vrtiću potičemo u svim prirodnim situacijama: za vrijeme obroka, pospremanja igračaka, odijevanja, održavanja osobne higijene, u igri. Poticanjem samostalnosti razvija se samopouzdanje. Kada dijete uspije nešto učiniti osjećat će se vrijedno i uspješno, a zbog povjerenja koje mu dajemo osjećat će se voljeno i prihvaćeno bez obzira na uspjeh.
Kako možemo poticati samostalnost djeteta?
– dopuštanjem djetetu da samostalno istražuje i isprobava
– učenjem djeteta da problem podijeli na manje korake
– dopuštanjem pogreške
– prihvaćanjem djeteta kao osobe bez potrebe da ga mijenjamo i podržavanjem njegove inicijative
Što može ometati razvoj dječje samostalnosti?
– pretjerano zabranjivanje šaranja, rezanja, prljanja s bojama, pravljenja nereda u kući
– ignoriranje dječjeg stvaralaštva
– zanemarivanje dječjeg interesa i nametanje vlastitih afiniteta
– nestrpljivost i uslijed toga rješavanje zadataka umjesto djeteta
– nedovoljan interes za djetetove želje i potrebe
U našem vrtiću odgojiteljice svakodnevno rade na samostalnosti kod djece i to od najranije dobi, planiranjem aktivnosti u kojima djeca aktivno uče, podržavanjem inicijative i uključivanjem djeteta u aktivnosti svakodnevnog života.